Reflectie

Ik heb dit blok bij Semrush van diverse onderwerpen cursussen gevolgd. De eigen tools van Semrush kwamen veel terug in de cursussen. Echter gaat het om de mogelijkheden en zijn daar ook alternatieven als de Semrush tools voor te gebruiken. Onderstaand zijn mijn keuzes voor de cursus en de belangrijkste learnings.

SEO Fundamentals
Ik heb gekozen voor dit onderdeel van de cursus voor het leren van de mogelijkheden van een complete SEO tool. Tot op heden had ik enkel ervaring met het gebruik van kleine losse tools. 

  1. Google past de getoonde zoekresultaten aan op de gebruiker. Zelfs wanneer je uitgelogd bent worden de zoekresultaten aangepast op de bezoeker.
  2. Het bestaan van meer dan 60 tools voor enkel de on-page analyse van een website. Hierdoor kan elke fout in de website gevonden worden.
  3. Google heeft de mogelijkheid om alle android en apple gebruikers te tracken die google maps op hun telefoon hebben. Hierdoor kan bekeken worden of gebruikers die een winkel opzoeken deze ook daadwerkelijk bezocht hebben. 

SEO toolkit
Voor het verder verdiepen in SEO ben ik na de fundamentals verdergegaan met de toolkit. 

  1. De betekenis van de bounce rate. Dit is het percentage bezoekers dat de site bezoekt en vervolgens weer verlaat. Dit is het tegenovergestelde van een bezoeker die van pagina naar pagina op de site gaat.
  2. Het uitwerken van het aantal bezoekers op de website. Het aantal bezoekers is op te splitsen in: nieuw of wederkerend, op welk type apparaat, bezoekduur en meer. 
  3. De mogelijkheid om voorgestelde keywords te krijgen op demografisch en taalniveau. Hierdoor is het mogelijk om je keyword te focussen op bijvoorbeeld een bepaalde wijk.

Technical SEO
Voor een laatste verdieping in SEO was ik gestart met de technical SEO-cursus. 

  1. Het ideale aantal clicks om alle content op een website te kunnen bereiken is 3-4. Dit is van belang zodat crawlers niet eindelijk op een website zoeken. Het lage aantal clicks zorgt voor een hogere seo positie. 
  2. X-Robot headers zijn bedoeld voor alles wat niet HTML is. In de praktijk zijn dit bijvoorbeeld PDF’s en word documenten. Deze kunnen niet gelezen worden door een crawler van bijvoorbeeld crawlers. Door de X-Robot headers kan je aangeven of iets wel of niet moet worden meegenomen in de zoekresultaten. 
  3. Het belang van log files. Door het doornemen van een logfile kan je een goed idee krijgen van hoe crawlers je website beleven. Hierdoor kan je dit proces versimpelen en verbeteren. 

Keyword research

Ondankt dat ik veel bezig was geweest met SEO waren de keywords een beetje achtergebleven. Daarop besloot ik een cursus specifiek op keywords te volgen. Helaas was deze cursus vrij kort en kwam bijna alles al bekend voor van het SEO project van marketing.

  1. De ideale keywords hebben een  hoog volume maar een moeilijkheid van onder de 60%. Boven dit percentage gaat het lastig zijn om gevonden te worden. 

PPC fundamentals
PPC is hetzelfde als SEA. Hier wilde ik graag meer over leren aangezien mijn kennis hier nog beperkt over was. 

  1. Je kan complete rapporten kopen waarin alle ads van een bepaalde concurrent vermeld staan. Hierna kan je deze strategie kopiëren of juist niet volgen. 
  2. De mogelijkheden van display ads. Deze variant bevat een groot aantal customisatie mogelijkheden. Hierdoor kunnen deze erg aantrekkelijk zijn om je bedrijf uit te lichten. 

Social Media toolkit. 
Voor de sociale media bestaan meer tools dan ik van tevoren gedacht had. Het leek mij interessant om deze cursus te volgen zodat ik weet wat de mogelijkheden zijn. 

  1. Het is mogelijk om post op sociale in te plannen. Dit wordt dan automatisch gepost op het geplande tijdstip. Dit is vooral voor grotere bedrijven die met regelmaat posten handig. Hierdoor is het mogelijk om vast op piek tijdstippen te posten.
  1. Uitgebreide statistieken over post. 
    Het is mogelijk om diepgaande statistieken over je geplaatste content op sociale media te zien. Dit verschilt van hele simpele statistieken als het aantal like’s tot aan taal, geboorteland en demografische gegevens van de mensen die je post hebben geliket of gereageerd hebben.
  2. De mogelijkheid om de totale activiteit van een bedrijf op sociale media te analyseren over een gewenste tijdsduur. Hierdoor krijg je een goed inzicht over wat bijvoorbeeld een concurrent doet.

Content marketing Toolkit.
Voor het opbouwen van een zo breed mogelijk kennis heb ik ervoor gekozen om de content marketing toolkit cursus te volgen. Hierdoor heb ik van verschillende onderwerpen certificaten. 

  1. De mogelijkheid om een tool in kaart te laten brengen welke pagina’s en wat voor veranderingen goed werken op je website. Hierdoor kan je gericht aanpassingen maken.
  2. Een algoritme kan de door jou geschreven tekst voor je website controleren. Hierbij wordt gekeken naar je top 10 concurrenten, je gebruikte keywords, de lengte van de tekst.
  3. De mogelijkheid om een tool suggesties te laten geven voor content op je website. Deze suggesties zijn inclusief voorgestelde titel. Dit is handig voor als je zelf geen inspiratie hebt voor geschreven content. 

Competitive Analysis and Keyword Research
In deze cursus werden de mogelijkheden om je concurrenten te volgen besproken. Van de keuzes van een concurrent zou je kunnen leren. 

  1. Serp featers.
    Een zoekresultaten pagina geeft niet enkel webite paginas aan maar ook ‘waar mensen ook op zoeken’ en video’s. Al deze opties zijn zogenaamde SERP featers.
  2. De mogelijkheid om een compleet rapport te krijgen van de gebruikte keywords van een concurrent. 
  3. De mogelijkheid om van 5 domeinen tegelijk de keywords te vergelijken. Hierdoor zijn de gebruikelijke en unieke keywords van een bepaald onderwerp makkelijk in kaart te brengen. 

Ik heb inmiddels 77 uur in dit leerdoel gestoken en dit is beloond met diverse certificaten. Dit was mijn doel om te behalen. Het leerdoel is hiermee voor mij afgerond.