Reflectie

Een online marketing cursus volgen van Google.
Afgelopen weken heb ik gewerkt aan de online cursus van Google. Deze cursus bestaat uit 26 modules. Elke module wordt aan het einde getoetst door een paar meerkeuze vragen. Bij het behalen van een module krijg je een badge. Ik heb tot nu toe 22 badges ontvangen. Aan het einde van de cursus is een eind toets. In blok 3 wil ik verder werken aan de cursus.

Mijn belangrijkste learnings zijn:
1. Hoe je gevonden wordt doormiddel van zoekwoorden.

2. Het inzicht krijgen in hoe sociale media je bedrijf kunnen helpen.

3. De werking van online advertenties.

Mijn vooruitgang tot nu toe
Enkele van mijn behaalde badges.

Lezen in het boek ‘De Online Marketing Tornado’ van Tonny Loorbach en Martijn van Tongeren.
Het boek is geschreven naar aanleiding van de eigen ervaringen van de schrijvers.
Het boek is opgedeeld in 6 delen.
1. De bezoekersmagneet. Dit hoofdstuk gaat over hoe je meer bezoekers op je website krijgt. Het gaat hierbij vooral over hoe je hoger in een zoekmachine zoals Google terecht komt. Zowel de SEO als de SEA komen aan bod.
2. De rode loper. Dit hoofdstuk gaat over het er voor zorgen dat een bezoeker op je website niet een bezoeker blijft maar een klant wordt. Aan iemand die alleen een bezoeker blijft heb je immers niks.
3. De Ultieme Checkout. Dit hoofdstuk gaat over het er voor zorgen dat een mogelijke klant daadwerkelijk afrond. Het komt voor dat een klant een product in het digitale winkelmandje doet, maar vervolgens stopt. In het hoofdstuk worden de meest gemaakte fouten uitgelegd en verbeterd.
4. Affliate marketing. Dit hoofdstuk gaat over het gebruik van affiliaties. Dit zijn mensen die jouw product promoten en in ruil daarvoor een beloning krijgen zoals een deel van de toegevoegde omzet. Dit proces kan ook plaatsvinden doormiddel van cookies. Deze volgen dan een bezoeker voor een bepaalde tijd. Als de bezoeker eerst op de website van de affiliatie is geweest en vervolgens naar de website van het gepromote product gaat krijgt de affiliatie zijn beloning
5. Memberships. Dit hoofdstuk gaat over de overgang van een eenmalige vaste aanschaf naar een maandelijks abonnement. Een voorbeeld hiervan is Microsoft met hun Office dienst. Eerst kocht je voor een hoog bedrag de software en kon je dit onbeperkt gebruiken. Tegenwoordig is er de mogelijkheid om voor een laag maandelijks bedrag de dienst te ontvangen (office 365). Hierdoor heb je altijd de beschikking over de nieuwste versie i.p.v. een op den duur verouderde versie. Voor het bedrijf is het grootste voordeel dat er een passief inkomen ontstaat uit de maandelijks afgenomen abbonementen.
6. Community building. Dit hoofdstuk gaat over het feit dat mensen graag ergens bijhoren. Door het opstarten van een community rond je bedrijf blijft een klant mogelijk langer een product afnemen en adviseert hij of zij anderen het product ook. Voor het vergroten van de betrokkenheid kan je bijvoorbeeld een beloningssysteem opzetten. Een klant haalt dan voldoening uit het behalen van thropy’s of badges.

Mijn belangrijkste learnings zijn:

  1. Het belang van het opbouwen van een community rond je bedrijf.
  2. Hoe het gebruik van affiliate marketing werkt.
  3. De voordelen van het aanbieden van een abonnement i.p.v. eenmalige aankoop.

Het opzoeken van online artikelen over online marketing.
Één van mijn bezochte sites is: https://www.frankwatching.com/tag/online-marketing/. Deze website had ik al eerder gehoord bij het vak onderzoek en kwam daardoor als betrouwbaar op mij over. Veel informatie die online tegenkwam had ik al gelezen in het boek of al meegekregen uit de Google cursus.

Mijn belangrijkste learnings zijn:

  1. Het belang van goede keywords voor je website.
  2. De kosten van een sea advertentie.
  3. De werking van Backlinks.

Algemene reflectie groei leerdoel begrijpen hoe online marketing werkt.
Toen ik begon met dit leerdoel had ik helemaal geen verstand van Online marketing. Nu aan het einde van het is mijn kennis groot genoeg dat ik op een basis niveau advies zou kunnen geven aan een bedrijf.

Een New Heroes cursus volgen over het omgaan met lastige mensen.
In de cursus zijn veel filmpjes van situaties met lastige mensen. Hierop moet je dan aangeven hoe je zou reageren. Daarnaast leer je theorie en willen ze dat je de opgedane vaardigheden in de praktijk toepast.

Mijn belangrijkste learnings zijn:
1. Dat mensen niet lastig zijn maar enkel verschillend. De verschillen kunnen zijn lastig.
2. Emoties zijn belangrijk en spelen een grote rol in het dagelijks leven. Ik was mij niet bewust dat ze dagelijks zo een grote rol hebben. Hier kan je achterkomen door drie keer per dag er bij stil te staan.
3. Het is niet de gebeurtenis die emoties bij je opwekt, maar de wijze waarop je over de gebeurtenis denkt. Hierdoor kan je je reactie beïnvloeden.

Mijn certificaat van de cursus

Online artikelen opzoeken over het omgaan met lastige mensen.
Ik heb verschillende online artikelen gelezen over het omgaan met lastige mensen. Een van mijn gebruikte sites is: https://www.ad.nl/ad-werkt/omgaan-met-moeilijke-mensen-zo-overleef-je-een-praatjesmaker~a6bb7c4f/. Hier heb ik kennis opgedaan die ik in het dagelijks leven kan toepassen

Mijn belangrijkste learnings zijn:
Er zijn verschillende karakter types die als lastig ervaren kunnen worden. Onderstaand zijn de types en hoe je ermee moet omgaan.

Karaktertype: de negativeling.
Hoe ermee om te gaan: het verstandigst is om geen enkele waarde te hechten aan hun opmerkingen. Je zou ze voorzichtig kunnen aanspreken over hun handelen en de gevolgen daarvan.

Karaktertype: de praatjesmaker.
Hoe ermee om te gaan: praatjesmakers moet je nooit vertrouwen ongeacht wat ze zeggen. Ontmaskeren heeft geen nut want elke beschuldiging zullen ze ontwijken.

Karaktertype: de grensoverschrijder.
Hoe ermee om te gaan: Stel duidelijk grenzen en wees open over je gevoel. Het op een botte manier afwijzen zal zorgen voor een boze en gekwetste reactie.

Karaktertype: de vermijder.
Hoe ermee om te gaan: door veel kleine acties kan je samen het grote probleem van vermijden oplossen. Probeer vermijders te confronteren met hun angsten.

Karaktertype: het dominante type.
Hoe ermee om te gaan: probeer de dominante type aan jouw kant te krijgen. Laat merken dat je niet onder de indruk bent van gevloek en gegrom. Op die manier win je hun respect.

Karaktertype: de wreker.
Hoe ermee om te gaan: confronteer de wreker met de gevolgen van zijn handelen. Soms zijn ze zich niet bewust van dat hun handelen ook andere treft of zelfs niet bewust van het wraakzuchtige handelen.

Karaktertype: de energieverslinder.
Hoe ermee om te gaan: wees vriendelijk maar streng tegen een energieverslinder. Behandel ze op een volwassen manier en ga ook alleen in op de volwassen delen van hun vragen. De rest kan je het beste laten gaan.

Begrijpen hoe de Roos van Leary werkt.
De Roos van Leary is een model over het gedrag van mensen. Hiervan is één variant met 4 delen en één met 8 delen.

Roos van Leary - model
De roos van Leary in 8 delen.

De verticale as gaat over de mate van dominantie van de persoon. Hoe hoger het op de as geplaatst is hoe dominanter het gedrag is. De horizontale as gaat over de relatie. Hoe verder naar links hoe meer op zichzelf gericht het gedrag is. Hierdoor is het gedrag van iedereen te plaatsen op een bepaalde plek op de roos.

Mijn belangrijkste learning is:
Doordat iedereen zijn gedrag ergens op de roos te plaatsen is kan je inschatten hoe een samenwerking tussen mensen zal gaan. Twee tegenpolen op de roos hebben kans op conflicten.

Algemene reflectie groei leerdoel leren omgaan met lastige mensen.
Voordat ik begon aan dit leerdoel wist ik niet goed hoe ik mij moet verhouden tot een lastiger persoon. Nu aan het einde van het blok kan ik inschatten wat voor type persoon het is. Daarnaast heb ik nu theoretische kennis hoe ik daar mee om moet gaan.

Een New Heroes cursus volgen over het stellen van goede vragen.
In de cursus was er vooral veel wat je in de praktijk moest proberen. Daarnaast waren er nog conversaties waar je een vervolg vraag op moest stellen en illustraties waar je op moest reageren.

Mijn belangrijkste learnings zijn:
1. De drie basisvaardigheden van communicatie zijn: luisteren, samenvatten en doorvragen. Als je geen vragen stelt mis je dus een derde deel van de communicatie.
2. Suggestieve vragen zijn geen vragen. Een deel van de vraag bestaat uit het antwoord. Ook bij een verkapte mededeling lijkt het alsof je iemand een keuze geeft wat eigenlijk niet is. Het is simpelweg een mededeling.
3. Er zijn veel onnodige misverstanden doordat er te weinig doorgevraagd wordt. Stel je vraagt iemand om mee te gaan vissen, maar die persoon wijst het af. Dan zou je kunnen oordelen en zelf invullen dat die persoon er geen zin in heeft om met jou te vissen. Met een simpele waarom of hoezo vraag kan je achter de volledige reden komen. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat het gaat regenen, echter lijkt een andere keer de persoon wel leuk. Door het doorvragen is een misverstand voorkomen.

Mijn certificaat van de cursus

Online artikelen opzoeken over het stellen van goede vragen.
Ik heb verschillende sites bezocht over het opstellen van goede vragen. Één daarvan was https://www.scribbr.nl/starten-met-je-scriptie/type-onderzoeksvragen/. Deze site kende ik al door bedrijfs communicatie en bevatte veel informatie over verschillende soorten vragen.

Mijn belangrijkste learnings zijn te lezen in de hier onder opgestelde lijst waar een goede vraag aan moet voldoen.

Een lijst opstellen waar goede vragen aan moeten voldoen.
Met behulp van de voorgaande acties heb ik onderstaande lijst opgesteld.

  1. Bij interviews open vragen, enquêtes meer gesloten vragen
  2. De vraag gaat slechts om één onderwerp
  3. De vraag stuurt niet naar een bepaalde richting van antwoord
  4. De vraag is duidelijk geformuleerd
  5. Het doel van de vraag moet duidelijk zijn
  6. De vraag moet niet te lang zijn
  7. De vraag begint met een vraagwoord
  8. Niet te veel lastige woorden of vakjargon
  9. Zorg bij een vragenlijst voor een logische volgorde
  10. Probeer sociaal wenselijke antwoorden te voorkomen

Algemene reflectie groei leerdoel goede vragen leren stellen.
Aan het begin van dit blok had ik moeite met het opstellen van goede vragen voor bijvoorbeeld een interview. Naarmate het blok vorderde ging dit steeds soepeler en kon ik meer inbreng geven aan mijn groepje.