Markbewerkingsplan
Marktbewerkingsplan
Voor mijn marktbewerkingsplan ga ik mij richten op 2 doelgroepen. Enerzijds bedrijven in de marketing en anderzijds ondernemers om van hun te leren voor mijn eigen ambities op het gebied van ondernemerschap. Hierdoor houd ik rekening met zowel de korte- als de lange termijn.
Persoonlijke positionering
Hoe wil ik mijzelf in de markt zetten?
Ik wil mijzelf in de markt zetten als iemand die met een frisse blik een organisatie naar een hoger niveau kan tillen. Door mijn werkervaring zal ik een stapje voor hebben op mijn leeftijdsgenoten die afstuderen. Daarnaast heb ik een werkhouding waarbij ik pas stop als mijn doel behaald is.
Hoe krijg ik mijzelf hier?
Door voor te zetten wat ik nu doe zal ik mijn doelen bereiken. Binnen 2,5 heb ik promotie van marketing stagair naar commercieel manager gemaakt, wat een beloning is voor mij werkzaamheden.
Bewijs van toegevoegde waarde
Na 4 jaar studeren en 2 jaar relevante werkervaring te hebben opgedaan heb ik voor mijzelf een duidelijk beeld gecreëerd hoe ik mijzelf van anderen kan onderscheiden en wat ik een bedrijf kan bieden.
Sinds mijn eerste dag op het HBO in augustus 2020 heb ik dankzij de studie Commerciële economie en de opgedane werkervaring tijdens en na stages heb ik brede lijst met vaardigheden opgedaan waarmee ik mijzelf kan onderscheiden van andere pas afgestudeerden en extra van toegevoegde waarde kan zijn voor een bedrijf.
Google Ads
Het gebruik van Google Ads is voor vele bedrijven een onderdeel van hun marketingstrategie. Na meer dan een jaar een Google Ads account te hebben beheerd, nadat ik deze taak van een gerenommeerd marketingbureau had overgenomen kan ik zeggen dat ik in staat ben om meer leads tegen een lagere prijs per lead te generen dan het marketingbureau. Door mijn kennis ‘in house’ te hebben kan een bedrijf besparen op de maandelijkse marketing uitgaven.
Grafische vormgeving
Elk bedrijf heeft wel eens een grafische uiting nodig. Dit kan bijvoorbeeld zijn in de vorm van een bericht op sociale media of een banner voor op een beurs. Dankzij mijn kennis en vaardigheden in Adobe: Photoshop, Indesign en XD kan ik een bedrijf de hoge uitbestedingskosten voor het laten creëren van ontwerpen besparen.
Analytische vaardigheden
Het afgelopen half jaar heb ik veel analytisch werk verricht. Door deze werkzaamheden heb ik gemerkt dat dit een sterke kwaliteit van mij is. Ik kan de data verwerken op de juiste manier en het vereenvoudigen voor stakeholders. Daarnaast kan ik de juiste vervolgacties koppelen aan de geanalyseerde data.
Bewijs in cijfers
Na het wegvallen een manager bij mijn baan heb ik de kans gekregen om de marketing en sales naar mijn hand te zetten. Dit heeft binnen 6 maanden tijd geresulteerd is een verlaging van de marketing kosten van 47%. Daarnaast heb ik een stijging van het aantal resultaten op jaarbasis van 11% gerealiseerd. Ten slotte heeft het bedrijf in 2024 alle franchisenemers in hun contractuele verplichten te voorzien, iets wat in het bestaan nog nooit was gelukt.
Actie 0
Als eerste stap van mijn werkbewerkingsplan heb ik visitekaartjes ontworpen en laten drukken. Deze kan ik uitdelen gedurende de drie acties die ik voor mijn marktbeweringsplan ga uitvoeren, en daar buitenom.

Actie 1 – Dutch Search Award
Om mijzelf zichtbaar te maken in de wereld van de Nederlandse marketingbureaus heb ik een ticket gekocht voor de Dutch Search Awards en ben ik op vrijdag 6 december aan het einde van de middag in de auto gestapt naar DeFrabrique in Utrecht waar het evenement werd georganiseerd. Gedurende het evenement werden er 34 prijzen uitgereikt aan diverse marketingbureau’s en inhouse marketingafdelingen zoals die van HEMA. In de pauze en na de award show waren er de mogelijkheden om te netwerken. Gezien het grote aantal prijzen dat was uitgereikt kon een gesprek vaak gestart worden over de award die het het bedrijf waar de desbetreffende persoon werkt gewonnen had. Ik heb hier onder andere gesproken met werknemers van: Adwise, Increase en Paperdigits.



Actie 2 – Lead Supreme
Voor mijn tweede actie heb ik een video call gehad met Bas Wakker. Hij is de eigenaar van Lead Supreme. Een bedrijf dat doormiddel van funnels leads genereert voor 70 b2b bedrijven. Ik vond zijn bedrijf interessant omdat het in tegenstelling tot vele andere bedrijven geen kantoor heeft, maar volledig remote werkt. Met hem had ik het over de opstart van zijn bedrijf, de bijkomende moeilijkheden en hoe hij het volledig remote werken als bedrijf ervaart. Ons gesprek is terug te zien via de volgende link: https://mymedia.avans.nl/media/Interview+Bas+Wakker/0_vbsd39n4
Helaas bleek de audio niet te zijn opgenomen bij het interview waardoor deze ontbreekt.

Actie 3 – Everdune
Ten slotte ben ik voor een meeloopochtend langsgegaan bij Everdune. Zij helpen bij het bedenken, bouwen en beheren van technische oplossingen. Een voorbeeld van rebranding tot technische realisatie die Everdune heeft uitgevoerd is Weer.nl in opdracht van Talpa. Tijdens de meeloopochtend heeft oprichter Ralf van der Zanden een kijkje achter de schermen geven hoe zij in verschillende fases verschillende projecten aan het realiseren zijn.
