Leerdoel

Het productiever met mijn tijd omgaan zodat ik meer op een dag kan doen.

Oorspronkelijk was mijn plan om als derde leerdoel het omgaan met moeilijke mensen door te zetten. Echter merkte ik dat mijn productiviteit steeds verder wegzakte. Waar ik eerst vooral keek naar de positieve punten van les vanuit huis vond ik dit steeds lastiger worden. Het later kunnen opstaan en elke dag goed lunchen mocht me gestolen worden in ruil voor meer sociale fysieke contacten. Het omslagpunt is voor mij de avondklok geweest. Eerst was het doel om s’ middags hard te werken met het vooruitzicht s ’avonds een vriend te zien of bij mijn vader de voetbalwedstrijd van Nac te bekijken. Door de avondklok veranderde dit. De middag en de avond werden gevoelsmatig meer hetzelfde. Dit had veel uitstelwerk tot gevolg. Ik wilde graag weer mijn productiviteit van voor de avondklok terugkrijgen. Dit vond ik belangrijker dan het leerdoel leren omgaan met lastige mensen. Deze wil ik op een later tijdstip hervatten. Met het doel mijn productiviteit te verhogen heb ik onderstaande acties ondernomen.

Actie 1: de microlearning “Dààg schermmoeheid, hallo energiek thuiswerken!” van new heroes lezen.
Actie 2: Een new heroes cursus volgen over productiviteit.
Actie 3: online research doen over het verhogen van productiviteit.
Actie 4: meer gaan bewegen en opzoeken wat hierbij bij mij past.

Vraak criteria
Variatie: De acties van het leerdoel variëren tussen online research, een cursus volgen en in de praktijk proberen.
Relevantie: De acties sluiten allemaal aan bij het leerdoel en kunnen helpen dit te verbeteren.
Authenticiteit: Op het behaalde certificaat van New Heroes staat mijn naam vermeld.
Actualiteit: Het afnemen van mijn productiviteit vond plaats in blok 3.
Kwantiteit: Ik heb altijd als het nodig was een productiviteit gehad die hoog genoeg was. Dit is meetbaar geweest vanaf het begin van de middelbare school tot aan nu ik op 3/4van het eerste jaar van mijn hbo-opleiding ben. Sinds mijn productiviteit daalde heb ik genoeg actie ondernomen om dit te laten stijgen. Dit valt te concluderen uit het feit dat deze weer steeg. Het is een zeer nuttig leerproces geweest in blok 3. Echter hoeft dit niet gecontinueerd te worden in blok 4.

Smart in één zin.
Aan het einde van blok 4 wil ik zodanig productief zijn dat dat ik op tijd alle studie verplichtingen op tijd afgerond kan hebben.

Smart uitgebreid.
Specifiek: Het leerdoel is afgerond als de productiviteit weer op een hoog niveau is.
Meetbaar: Als schoolwerk weer op tijd af is dan is de productiviteit meetbaar weer hoog.
Acceptabel: Er is een duidelijke reden voor het leerdoel. Namelijk het willen opheffen van de belemmering goede studieresultaten te halen vanwege de productiviteit.
Realistisch: De acties zijn simpel uitvoerbaar. De acties zijn al binnen één blok af te ronden.
Tijd gerelateerd: De tijdsduur van het leerdoel is afhankelijk van hoe snel de studie verplichtingen weer op tijd afgerond zijn.