Leerdoel 2

Mijn tweede leerdoel was het leren omgaan met lastige mensen. Dit leek mij een handige vaardigheid om te hebben voor in mijn latere werkende leven en mogelijk ook een keer in een projectgroepje tijdens mijn opleiding. Voor dit leerdoel heb ik 3 acties gekozen.

  1. Een New Heroes cursus volgen over het omgaan met lastige mensen. In blok 1 heb ik ook een New Heroes cursus gevolgd en dit was goed bevallen. Mijn ervaring was dat je theorie op een goed te begrijpen manier leert.
  2. Online artikelen opzoeken over omgaan met lastige mensen. In online artikelen kom ik mogelijk weer andere tips en theorieën tegen dan in de New Heroes curcus. Dit geeft mij extra kennis over het leerdoel.
  3. Begrijpen hoe de roos van Leary werkt. Als derde leerdoel wilde ik eerst een boek lezen over dit onderwerp. Echter kon ik geen geschikt boek vinden. Tijdens het inlezen voor dit leerdoel kwam ik wel de Roos van Leary tegen. Dit is een model over het gedrag van anderen. Hier wilde ik graag meer over leren.


Dit leerdoel is voor mij afgerond als ik voldoende kennis heb over omgaan met lastige mensen zodat dat ik hier goed mee kan omgaan en sterk in een gesprek sta.

Vraak Criteria
Variatie: Een cursus, online artikelen en een model over gedrag zijn 3 diverse acties. Hierdoor is er variatie toegepast.
Relevantie: Alle 3 de acties sluiten goed aan op het leerdoel.
Authenticiteit: New Heroes wordt aanbevolen door school, één van de gebruikte sites is het AD dit is een gerenommeerde krant en de Roos van Leary is een bekend model op het gebied van mijn leerdoel.
Actualiteit: Van alle 3 de acties mag je verwachten dat deze nog relevant zijn en geen achterhaalde informatie bevatten. Hierdoor zijn ze actueel.
Kwaliteit: De New Heroes cursussen bevatte een goede kwaliteit, evenals de gebruikte artikelen. De Roos van Leary is ook een kwalitatief model, immers zou het anders minder gebruikt worden.

Smart criteria
Specifiek: het certificaat van New Heroes en de belangrijkste learnings per leerdoel zijn aantoonbare resultaten.
Meetbaar: het leerdoel is meetbaar afgerond als er een verslag gemaakt kan worden over hoe er is omgegaan met een lastig persoon.
Acceptabel: de reden van het leerdoel is het nut voor in het latere werk leven.
Realistisch: de doelen zijn simpel uitvoerbaar op een korte termijn.
Tijd gerelateerd: Op het moment dat er ervaring is met het omgaan met een lastig persoon en hier de theorie op is toegepast.