Leerdoel 1

Leerdoel 1

Tijdens mijn stageperiode de grafische software van Adobe beheersen op een zodanig niveau dat mijn vaardigheden van toegevoegde waarde zijn voor een commercieel bedrijf.

Ik heb voor dit leerdoel gekozen omdat ik gedurende mijn zoektocht naar een stage bij verschillende vacatures als vereiste de ervaring met de software van Adobe zag staan. Ook gedurende mijn sollicitatie bij LesGO werd er gevraagd of ik ervaring had met de software van Adobe. Om op deze vraag vanuit bedrijven in te spelen lijkt het ervaring hebben met de software van Adobe voor een commercieel econoom van belang.

Actie 1: Het beheersen van Adobe Photoshop.

Plan: Voordat ik aan mijn leerdoel begon had ik nul ervaring met de softwareprogramma’s van Adobe. Ik had er wel eens van gehoord en was ze tegengekomen als benodigdheden voor sommige stageplekken. Tijdens mijn sollicitatiegesprek bij mijn huidige stageplek werd ook gevraagd naar mijn ervaring met Adobe Photoshop en Illustrator. Toen ik begon aan mijn stage bij LesGO wist ik dat er een uitdaging te overwinnen viel om de softwareprogramma’s te beheersen. 

Mijn plan om vaardigheden in het werken met het programma op te bouwen was het proberen ermee te werken waarbij ik tussendoor verschillende tutorials zou gaan opzoeken. Hierdoor kon ik per onderdeel de programma’s gaan begrijpen. Dit leek mij een geschiktere manier om de programma’s te begrijpen dan in korte tijd een complete cursus te volgen waarbij ik ook veel informatie zou ontvangen die ik niet direct nodig zou hebben. 

Do: Allereerst ben ik begonnen met Photoshop. Dit was geen bewuste keuze, maar kwam simpelweg eerder op mijn pad. Hierbij ben ik begonnen met het bewerken en in het juiste sjabloon plaatsen van foto van geslaagde leerlingen. Later begon ik met het ontwerpen van marketing uitingen vanaf nul.

Check: Voor de check fase heb ik gebruik gemaakt van de kennis die mijn collega’s bij LesGO hebben. Dankzij hun werkervaring konden zij duidelijk verwoorden wat er verbeterd kon worden aan een concept in Photoshop of wat er juist goed aan was. Hierdoor konden concepten geoptimaliseerd worden zodat deze voor zoveel mogelijk respons bij de doelgroep zouden zorgen.

Act: Dankzij de ontvangen feedback in de act fase konden de concepten waar nodig aangepast worden voor de definitieve versie.

Onderstaand zijn enkele producten die ik heb gemaakt met behulp van Adobe Photshop.

Actie 2: Het beheersen van Adobe Illustrator

Plan: Nadat het plan van aanpak voor het beheersen van Photoshop goed was bevallen wilde ik deze manier ook gaan gebruiken voor het leren van Illustrator. Dit houdt in het beginnen van het uitvoeren van een simpele taak en dit vervolgens naar een steeds hoger niveau tillen. Tussendoor zal ik gebruik maken van uitleg op de site van Adobe zelf, overige sites en diverse Youtube video’s.

Do: Volgens plan ben ik met simpele illustraties in Illustrator begonnen. Intern waren er al bestanden waarin de ‘Theory Tuesday’ en ‘Sign Saturday’ Instagram stories gemaakt konden worden. Hierdoor was dat een mooie eerste stap om Illustrator te verkennen. (Bijlage 3) Na verschillende tussenstappen ben ik illustraties vanaf nul gaan ontwerpen. Een voorbeeld hiervan is de kerstkaart die verstuurd zal worden naar de instructeurs (Bijlage 4)

Check: Net zoals bij het leren gebruiken van Photoshop kon ik voor de check fase gebruik maken van de vakkennis van collega’s. Zij hebben ook bij mijn Illustrator creaties kunnen aangeven wat er beter kon of juist goed was voor een optimaal resultaat. 

Act: Dankzij de ontvangen feedback in de check fase konden de concepten waar nodig aangepast worden voor de definitieve versie.

Naarmate ik meer ervaring had opgedaan met het werken met de Adobe software had ik steeds minder tutorials nodig en had ik de vakkennis van mijn collega’s ook steeds minder nodig om tot een goed resultaat te komen.

Onderstaand zijn enkele producten die ik heb gemaakt met behulp van Adobe Illustrator.

Actie 3: Het beheersen van Adobe Premiere Pro en After effects

Plan: Omdat de werkwijze bij Photoshop en Illustrator goed was bevallen heb ik dit voortgezet naar Premiere Pro en After effects.

Do: Doordat Premiere Pro en After effects lastig zijn om mee te werken ben ik hierbij minder de diepte in gegaan dan bij Photoshop en Illustrator. Ook was er vanuit LesGO minder vraag naar producten die gemaakt worden met Premiere Pro of Illustrator.

Check: Net zoals bij Photoshop en Illustrator heb ik gebruik kunnen maken van de ervaring van mijn collega’s. Hierdoor heb ik de video’s kunnen aanpassen voor een optimaal resultaat.

Act: Dankzij de ontvangen feedback in de check fase konden de concepten waar nodig aangepast worden voor de definitieve versie.

Onderstaande video heb ik gemaakt via de software van Adobe. Helaas was er geen beter beeldmateriaal beschikbaar om een video mee te maken.

Als afsluiting van mijn leerdoel heb ik feedback gevraagd aan John Roots. Hij is websitebouwer en grafisch designer. Ik heb John een verzameling laten zien van producten voortgekomen uit Adobe software die ik gedurende mijn stage heb gemaakt. Hem heb ik de vraag gesteld “kan ik van toegevoegde waarde zijn voor een commercieel bedrijf met mijn vaardigheden van Adobe software?”

“Natuurlijk ben je geen grafisch ontwerper, maar daar volg je de studie ook niet voor. Ik denk dat je voor een bedrijf van waarde kan zijn met jouw vaardigheden. Bijvoorbeeld bij het logo van Perry heb je overlopende kleuren gebruikt. Dit geeft aan dat je kennis verder gaat dan enkel wat vierkantjes plaatsen met wat tekst er overheen.”

Ik was blij met de feedback van John en hiermee is het leerdoel voor mij afgerond. Het vooraf opgestelde leerdoel was namelijk om van toegevoegde waarde te kunnen zijn voor een bedrijf. Volgens John zou ik dat kunnen zijn.