Gastsprekers

Tim Coronel

De eerste gastspreker van de experience week was Tim Coronel. Hij is een bekende Dakar coureur en schuift regelmatig aan bij Formule 1 gerelateerde programma’s. Daarnaast is hij ook ondernemer. Zijn nieuwste onderneming was er één in sneltesten. De hoofdlijnen van zijn college was de overeenkomst tussen de Dakar en het ondernemen. De belangrijkste overeenkomsten waren volgens hem: één het samenwerken, twee het avontuur en drie de complete reis.

De voor mij belangrijkste learnings van Tim Coronel waren:

  1. Je moet jezelf blijven ontwikkelen. 
    Dankzij uitdagingen die je jezelf moet geven kan je groeien waardoor je niet stilstaat in je ontwikkeling.
  2. Het belang van samenwerken. 
    Volgens Tim is het essentieel om samen te werken als je wilt ondernemen. In je eentje zou je niks zijn volgens hem.
  3. Je moet flexibel zijn
    Het is belangrijk mee te veranderen en kansen te zien. Een voorbeeld hiervan was het nieuwe bedrijf van Tom Coronel in snel testen. 

Korstiaan Zandvliet
De tweede gastspreker was Korstiaan Zandvliet. Hij is adviseur, investeerder, en ondernemer. Zijn bekendste onderneming was Symbid. Dit bedrijf was een groot succes en heeft zelfs de Amerikaanse beurs behaald. Echter kwam het bedrijf ook weer in een neerwaartse spiraal terecht door veranderende regelgeving. Hierdoor ging hij van 0 naar 150 miljoen en weer terug naar 0.

De voor mij belangrijkste learnings van Korstiaan Zandvliet waren:

  1. Zorg dat je niks voor lief neemt. 
    Dit bleek ook wel uit het verhaal over zijn vrouw die in het ziekenhuis lag.
  2. Het leven is een marathon en geen sprint.
    Je moet niet te snel willen maar juist de tijd nemen voor jezelf.
  3. Blijf altijd in jezelf geloven.
    Als het tegenzit moet je niet opgeven maar juist doorgaan. Tegenslagen kunnen goed zijn om juist te groeien.

Dewi de Waeter
De derde gastspreekster was Dewi de Waeter. Zij is de oprichtster van een cosmetica en deodorant merk dat enkel gebruik maakt van natuurlijke ingrediënten. Haar bedrijf startte aan de keukentafel met verkopen op de markt. Dit veranderde toen zij won bij een pitch wedstrijd van Albert Heijn. Vanaf dat moment is haar bedrijf gaan groeien tot een internationaal bedrijf dat verkrijgbaar is in meerdere landen. 

De belangrijkste learnings van Dewi de Waeter voor mij waren:

  1. Een goede investeerder is onmisbaar.
    Zonder goede investeerder is het heel lastig om je product te laten groeien. Daarnaast moet hij of zij ook ervaring hebben waarmee je begeleid kan worden.
  2. Niet opgeven.
    Als het groeien van je bedrijf niet lukt moet je niet opgeven. Er is slechts één moment nodig zoals de Albert Heijn pitch bij Dewi het geval was.
  3. Wees jezelf en zorg voor een eigen identiteit.
    Je moet proberen niet als de andere merken te zijn maar juist uniek. Ook moet je er echt zelf in geloven.