Avans extra

Avans extra bied verschillende cursussen aan op het gebied van ondernemerschap. De activiteit ‘Beter goed gejat dan slecht bedacht.’ sprak mij het meeste aan. Deze cursus werd gegeven door Frederique Kuiper. Zij is advocaat bij BG.legal. Hier heeft zij zich gespecialiseerd in: intellectueel eigendom, reclamerecht en contracten en geschillen. Allereerst vertelde zij hoe je inbreuk op rechten van anderen voorkomt. De belangrijkste oplossing hiervoor is het doen van goed marktonderzoek. Check hiervoor: Google, de KvK, sociale media, het merkregister en SIDN. Vervolgens legde Frederique uit dat inspiratie opdoen bij een ander bedrijf mag maar hier zeker grenzen aan zitten. Dit deed zij aan de hand van een voorbeeld van twee hemden. Nummer 1 was van Lacoste met het kenmerkende krokodilletje en de tweede was van de Hema en bevatte ook krokodillen. Ook hielp ze de mythe van de 7 verschillen regel de wereld uit. Daarna kwam aan bod hoe je je eigen merk kan beschermen. Hieruit kwam het volgende overzicht voort.

GedachtenNiet te beschermen
Uitgewerkt conceptauteursrecht
Vormgeving conceptmodelrecht / auteursrecht
Techniekoctrooi
Naam productmerkrecht
Naam bedrijfhandelsnaamrecht / merkrecht
Know-howNDA’s

Deze verschillenden merken zijn stuk voor stuk uitgelegd gevolgd door een aantal casussen of er spraken van inbreuk was en op wat voor manier. Ten slotte schok Frederique extra aandacht aan influencer marketing. Hierbij benadrukte zij dat de relatie tussen influencer en adverteerder duidelijk moet zijn.

Ook waren er studenten van het studenten juridisch advieskantoor aanwezig. Dit zijn rechten studenten die ondernemende studenten graag helpen bij vragen.