Actie 4

In 2021 waren er bijna 1000 influencers ingeschreven in het Nederlandse handelsregister. Naar verwachting is dit aantal in 2023 nog hoger. Een groot deel van deze influencers zijn micro influencers. Micro influencers houden zich vaak bezig met één thema en hebben tussen de 5.000 en 100.000 volgers. Vooral voor de influencers die aan de onderkant van deze range zitten is het vaak niet efficiënt om een management in de arm te nemen. Het aantal deals dat zij hebben is beperkt, een management zal de inkomsten hierdoor flink drukken. Voor deze groep zou een platform waarop zij zelf hun zaken kunnen regelen uitkomst bieden. Bijvoorbeeld in onderstaand voorbeeld. 

Fleur is een micro influencer met 15.000 volgers. Haar content is voornamelijk gerelateerd aan bloemen en planten. Haar 15.000 volgers hebben hier dus ook interesse in. Fleur heeft zich aangemeld op het platform waarop zij een gedetailleerd profiel heeft ingevuld waarin onder andere te vinden is wat voor type content Fleur maakt, met welke frequentie zij berichten plaatst, hoe groot haar doelgroep is en demografische gegevens van haar volgers.

Als een bedrijf in de branche waarin Fleur actief is een samenwerking aan wil gaan met een influencer die niet bij een management aangesloten zit zullen zij zelf een uitgebreide zoektocht op sociale media moeten uitvoeren opzoek naar een influencer die binnen hun plaatje valt. Dit kan een tijdrovende bezigheid zijn. Doormiddel van het platform zou het bedrijf kunnen filteren op het thema planten waarna Fleur en andere influencers als resultaat omhoogkomen. Vervolgens kan het bedrijf gemakkelijk de influencers uitgebreider vergelijken doormiddel van de eerdergenoemde profielen.

Ook de andere kant op kan het platform werken. Hierbij komt onderstaand voorbeeld uit de praktijk. Giovanni Latooy beterbekend onder de naam ‘Gio’ is een Nederlandse influencers die op Instagram goed is voor 1 miljoen volgers. Daarnaast plaatst hij dagelijks vlogs op zijn Youtube kanaal waarop hij 1,38 miljoen abonnees. Hij had op zijn Instagram een oproep geplaatst dat hij een bedrijf zoekt dat een fontein kan plaatsen in zijn tuin. Hoewel Gio veel volgers heeft is het maar de vraag of hier een hoveniersbedrijf tussen zit dat fonteinen kan plaatsen en ook nog behoefte heeft aan een samenwerking. Als Gio deze oproep had kunnen plaatsen op een platform waarop bedrijven die samenwerkingen zoeken wel actief aanwezig zijn had Gio hiervan mogelijk kunnen profiteren. Stel er zouden drie hoveniers interesse tonen in ruil voor reclame. Hovenier 1 geeft aan 30% te willen geven, hovenier 2 wil de fontein gratis plaatsen en hovenier 3 wil 50% korting geven. Uit deze drie hoveniers kan Gio kiezen voor het aanbod dat voor hem het gunstigst is. In dit geval het aanbod van hovenier 2.

Het platform kent enkele uitdagingen die nader onderzocht moeten worden. Eén hiervan is het juridische oogpunt. Als één van de twee partijen zijn afspraken niet nakomt terwijl de overeenkomt is gesloten doormiddel van contact met het platform. Ben je dan als platform zijnde aansprakelijk? Ook het verdienmodel dient nader onderzocht te worden. Hierbij is er keuze tussen een maandelijks abonnement voor toegang tot het platform of een percentage van elke tot stand gekomen deal. Als laatste uitdaging wil ik de promotie uitlichten. Een mogelijke manier om snel in de wereld van influencers te komen is om een grote influencer mede-eigenaar van het bedrijf te maken. Het grote nadeel is natuurlijk het verlies van aandelen.

Gedurende mijn minor periode wil ik mij verder gaan verdiepen in de mogelijkheden voor het platform zodat ik dit na de afronding van mijn bachelor eventueel zou kunnen oprichten.