Actie 3

Twee campagnes maken in Google Ads

Gedurende de laatste actie zal ik de opgedane kennis gaan toepassen op de praktijk. Dit doe ik door twee campagnes te maken in Google Ads. Omdat deze campagnes door mijn werkgever gefaciliteerd worden zullen deze gericht zijn op potentiële leerlingen die hun rijbewijs willen behalen.

De eerste campagne is een landelijke campagne. Het idee achter een landelijke campagne is dat het algoritme het budget zal uitgeven op plekken waar dit makkelijk te besteden is. Dit zou relatief goedkope leads als gevolg moeten hebben. Voor deze campagne zijn de volgende zoekwoorden ingesteld: autorijles, rijles kosten, Autorijlessen, kosten rijbewijs halen, rijschool zoeken, rijlessen prijs, autorijlessen kosten, autorijles pakket, auto rijschool, auto rijles pakket, auto rijbewijs pakket, rijles, eerste rijles, rijles auto, goedkoop rijlessen, kosten rijles, rijschool auto, spoedcursus rijbewijs kosten, kosten rijles per uur, rijlessen pakket,

rijbewijs halen kosten, rijlespakket, pakket rijlessen, rijschool prijzen, gemiddeld aantal rijlessen, Rijschool, rijles kosten per uur en rijschool zoeken cbr.

De campagne heeft een dagelijks budget van €5,- en een doel-CPA van €10,-. Om de resultaten na 2 weken van de campagne in perspectief te plaatsen heb ik een tabel gemaakt waarin de campagne wordt vergelijken met een campagne met een vergelijkbaar budget.

CampagneDagelijks budgetKlikkenConversiesKosten conversie
Landelijk€522718€4,24
Eindhoven€5445€8,96

Hieruit valt te concluderen dat de landelijke campagne mooie resultaten heeft betaald in de twee weken die gemonitord zijn voor deze actie. Het nadeel is uiteraard dat je geen invloed hebt waar de leads vandaan komen. Hierdoor kan vraag en aanbod in een regio uit balans raken. Als ondersteuning van de overige campagnes heeft deze werkwijze geen nadelen.

De tweede campagne die ik gemaakt heb is vergelijkbaar met de al draaiende campagnes. Dit houdt in dat hij op één- of meerdere steden die dicht bij elkaar liggen gericht is. De campagne is gericht op de regio Den Haag en bevatte de volgende zoekwoorden: rijles, lesgo,

Rijles, Rijschool, Rijbewijs, rijbewijs den haag, rijscholen den haag, lesgo den haag, rijlessen den haag, rijlessen den haag, rijscholen den haag, lesgo delft, rijscholen delft, rijscholen delft, rijlessen delft, rijbewijs delft, rijlessen rijswijk, rijlessen rijswijk, rijscholen rijswijk en rijbewijs rijswijk. Om de resultaten van de campagne in perspectief te plaatsen heb ik de campagne vergelijkt met twee vergelijkbare campagnes.

CampagneDagelijks budgetKlikkenConversiesKosten conversie
Den haag€4273€15,86
Hilversum€4265€7,52
Tilburg€4290€60,11 besteed

De gecreëerde campagne voor de regio Den Haag heeft gepresteerd tussen de campagnes van Hilversum en Tilburg in. Aangezien deze twee campagnes door een professioneel marketingbureau waren gemaakt ben ik niet ontevreden over het resultaat. Enkel de kosten per conversie zouden iets lager mogen.