Reflectie

Actie 1: online research doen over het verhogen van productiviteit.

Voor mijn research naar hoe ik mijn productiviteit kan verhogen heb ik verschillende websites bezocht. De belangrijkste learnings heb ik in onderstaande lijst samengevat. 

  1. Het belang van een goede planning en doelen stellen. In blok 1 was ik actief bezig geweest met het maken van planningen. Dit had ik in blok 2 weer losgelaten. Nadat ik had gelezen dat planningen kunnen bijdragen aan de productiviteit heb ik dit weer opgepakt. Hierbij ben ik ook doelstellingen gaan noteren
  2. Bewegen tussen de werkzaamheden. Het advies om te bewegen heb ik overgenomen en ben ik in actie 4 verder gaan uitwerken.
  3. Stel minder belangrijke zaken uit. 
    Hoewel het tegenstrijdig is kan uitstelgedrag soms goed zijn. Door de belangrijkste zaken eerst te doen richt je hier volledig je aandacht op. De andere zaken doe je later.

Eén van mijn gebruikte sites hierbij is https://www.banninkcoaching.nl/productiviteit-verhogen/

Actie 2: de microlearning “Dààg schermmoeheid, hallo energiek thuiswerken!” van new heroes lezen.

Ik merkte dat ik last kreeg van schermmoeheid. S’ochtends ga ik achter mijn laptop zitten en tot in de middag blijf ik er naar kijken. Dit begon te vervelen. 
Mijn belangrijkste learning uit het artikel is het GGD advies om na elke 20 minuten naar een scherm gekeken te hebben om 20 seconden voor je uit te staren. Dit is niet altijd mogelijk maar buiten de lessen om probeer ik hier mij wel aan te houden. Een andere tip uit het artikel is om te bewegen. Dit advies volg ik door soms s’middags een wandeling te maken als onderbreking.

Actie 3: Een new heroes cursus volgen over productiviteit.

In de new heroes cursus ben ik gaan leren wat mijn grootste afleidingen zijn en hoe ik deze kan verhelpen. Daarnaast heb ik geleerd wat de gevolgen zijn van de afleidingen. Dit is gegaan door een combinatie van theorie en opdrachten waarbij ik moest aangeven wat mijn huidige situatie is. Mijn belangrijkste learnings van de cursus zijn:

  1. Het belang van het tegengaan van de afleidingen. Na elke afleiding duurt het enkele minuten voordat je concentratie weer op het niveau van voor de afleiding is. Dat enkele appje of snap heeft dus niet alleen directe gevolgen maar dus ook indirect op de tijd daarna.
  2. Het leren in korte in plaats van één lange periode vergroot de hersenverbindingen. Hierdoor zal beter blijven hangen wat je geleerd hebt. Dit is iets wat ik vooral aan het begin van het leerjaar fout deed. Dit was wel de periode waarbij mijn concentratie groter was. Naarmate mijn concentratie afnam ging ik steeds korter achter elkaar aan school werken.
  3. Het belang van voeding en beweging voor concentratie.
    Volgens de cursus was je levensstijl van grote invloed op je concentratie. Belangrijke zaken waren: genoeg water drinken, goede voeding en per dag een uur sporten. Aan het voldoende water drinken voldeed ik al. Het eten een handje pinda’s zou de concentratie vergroten. Deze tip klonk eerder als een cadeau dan als een straf dus heb ik hem opgevolgd. Voor het bewegen/ sporten was wel een verandering nodig ten opzichte van mijn huidige levensstijl. Dit ben ik als vierde actie gaan doen.

Actie 4:
Door de gesloten sportscholen hoefde ik mijn abonnement nog niet af te stoffen. In plaats daarvan ben ik thuis gaan sporten met een simpel matje en een dumbell set. Na zoeken op internet merkte ik dat een YouTube filmpje met een volledige work-out voor mij het fijnst is. Ik heb gebruik gemaakt van deze filmpjes: één en twee. Mijn doel was om 5 dagen per week te sporten. Hier heb ik mij redelijk goed aan gehouden. Op de dagen dat ik in de middag een wandeling heb gemaakt of geschaatst heb ik het thuis sporten overgeslagen. Het sporten s ’avonds werkte als een soort motivatie om voor die tijd mijn school werk af te hebben. Ik wilde immer niet daarna nog daaraan werken. Dit was een groot voordeel wat zorgde voor minder uitstel werk.

Mijn groei door het leerdoel
Gedurende het bezig zijn met het leerdoel is mijn productiviteit absoluut verbeterd. Hierbij heeft het sporten s’avonds voor het grootste verschil gezorgd. Het indirecte gevolg dat ik na het sporten anders nog aan school moest werken zorgde er voor dat ik meer ging doen in de middag. Alsnog ben ik er wel blij mee dat ik vanaf blok 4 weer meer een ritme heb. Wat voor mij goed werkte was het sporten. Toen ik stopte met voetballen was mijn plan om wekelijks naar de sportschool te gaan. Van dit plan was weinig terecht gekomen. Echter vond ik het wel fijn om weer te sporten. Dit wil ik in de toekomst gaan volhouden. Het plannen is iets wat ik in minder drukke tijden ga loslaten. Ik vond het niet zo fijn dat de vrijblijvendheid van sommige activiteiten was verdwenen doordat ik het op een bepaalt tijdstip had ingepland.