Reflectie

Actie 1: Ik heb verschillende websites bezocht voor mijn online research over het schijven van content. Hierbij heb ik verschillende tips en voorwaarden voor een goede tekst gelezen. De belangrijkste heb ik genoteerd in onderstaande lijst verwerkt. 

  1. Houd rekening met de doelgroep
    Een lezer moet het gevoel hebben dat de tekst voor hem bedoeld is. Als een lezer het gevoel heeft dat wat jij noemt is wat hij nodig heeft zal hij eerder tot actie overgaan. Daarbij is het ook goed om niet vanuit het bedrijf te spreken meer veel ‘jij’ of ‘u’ te gebruiken.
  2. Gebruik duidelijke tussenkoppen
    Veel teksten worden gescand door lezers. Hierdoor komt niet alle informatie over. De tussenkoppen helpen de lezer bij het scannen van het artikel. Hierdoor vind hij snel de informatie die hij zoekt. 
  3. Houd het simpel. 
    Ga niet strooien met technische termen of andere moeilijk te begrijpen zaken voor je doelgroep. Hierdoor komt de boodschap niet over en heb je ook kans dat de lezen afhaakt. 
  4. Plaats links in de tekst. 
    Deze links geven de lezer meteen een laagdrempelige optie om actie te ondernemen. Dit kan de conversie verhogen.
  5. Gebruik keywords in de tekst. 
    Door het gebruik van keywords kan je meer bezoekers naar de website halen. Immers zoeken geïnteresseerden mogelijk op de gebruikte keywords. Het is hierbij van belang dat de gebruikte keywords een hoog zoekvolume hebben.
  6. Let extra goed op spelling en gramatica. 
    Het publiceren van een tekst met spellings- of gramaticale fouten komt slordig over. Dit kan nadelig zijn voor het imago van je bedrijf.

https://teamnijhuis.com/nl/blog/10-tips-schrijven-content/ is één van de websites die ik heb gebruikt voor de research.

Actie 2:
Mijn stage bedrijf is een groot handel in auto onderdelen. Voor hun website heb ik geprobeerd een artikel te schrijven.

5 tips voor het doorkomen van de winter met jouw auto.

De winter kan veel plezier brengen, echter is het voor je auto juist een zwaar seizoen. Wisselende en soms zelfs extreme weer omstandigheden komen elk jaar weer terug. Gelukkig heeft Sinatec verschillende artikelen die jou helpen bij het doorkomen van de winter. De meeste tijd heeft het gekost om op de website van het bedrijf juiste artikelen vinden om over te schrijven.

  1. Je hoopt het nooit te overkomen, maar het kan altijd gebeuren. Na een nacht strenge vorst wil je s’ochtend’s naar je werk. Op het moment dat je je auto wilt starten gebeurt er niks, de accu is defect. Dan is het handig om startkabels te hebben. Hiermee kunt u toch uw reis beginnen.
  2. Een bevroren ruit wilt u natuurlijk zo snel mogelijk verhelpen. Dit kunt u doen met een Ijskrabber of De-icer.. Beide zullen u helpen weer snel schoon zicht te hebben.
  3. Als u wilt voorkomen dat de voorruit van uw auto bevriest kan dit door het gebruik van een Anti-ijs folie. Dit folie legt u over de voorruit en maakt u vast. In de zomer is het tevens te gebruiken tegen de zon.
  4. Door het vroeg donker worden is goede verlichting extra belangrijk. Verlichting van het gerenommeerde merk Osram maakt u goed zichtbaar op de weg.
  5. Als u op wintersport gaat is het gebruik van sneeuwkettingen soms verplicht. Daarnaast is het vaak aangeraden zodat u de grip van uw auto kunt verhogen.

Benieuw naar het volledige winter assortiment? Klink dan hier.

Actie 3: Bij mijn online research over het schrijven van een blog ben ik verschillende tips tegengekomen. De belangrijkste heb ik opgesomd.

  1. Schrijf zoals je praat
    De tekst moet leesbaar zijn voor je lezers. Vermijd hiermee het gebruik van moeilijke woorden. 
  2. Verplaats je in de lezer
    Vaak wordt er de fout gemaakt om vakjargon te gebruiken in blogs. Dit zullen alleen insiders begrijpen. Hierdoor zullen minder mensen je blog lezen. Als het gebruik van vakjargon nodig is, leg deze woorden dan uit.
  3. Wissel korte en langere zinnen met elkaar af
    Het afwisselen van korte en langere zinnen zorgt voor een fijn lees ritme bij de lezer.
  4. Maak gebruik van synoniemen
    Het komt niet goed over als je twee keer achter elkaar hetzelfde woord gebruikt. Maak in plaats daarvan gebruik van synoniemen. Deze scoren ook nog eens goed bij Google.
  5. Wees zuinig met het gebruik van uitroeptekens
    Het veel gebruiken van uitroeptekens komt schreeuwerig over. Daarnaast verliest het uitroepteken zijn overtuiging als je hem te veel gebruikt. Probeer maximaal één, hooguit twee keer in een blog een uitroepteken te gebruiken.
  6. Voorkom spelfouten
    Spelfouten komen slordig over op een lezer. Hierdoor word je blog mogelijk minder serieus genomen. Als je twijfelt over de spelling van een woord kan het helpen om deze op Google op te zoeken.
  7. Zorg voor een pakkende titel
    De titel is het eerste wat een lezer ziet. Hierbij bepaalt hij al of hij het artikel wilt lezen of niet. Wees zo concreet mogelijk in je titel. Daarnaast doen titels die beginnen met: hoe, wat of waarom het altijd goed. Probeer hem ook niet te lang te maken.
  8. Schrijf een korte en duidelijke inleiding
    Binnen de eerste vijf zinnen moet duidelijk zijn wat de kern van je blog is. Hierin moet naast de titel duidelijk zijn waar deze over gaat. 
  9. Gebruik een heldere structuur
    Een duidelijke structuur maakt een tekst beter leesbaar. Denk hierbij aan alinea’s, witregels en opsommingen.
  10. Sluit de blog goed af
    Het goed afsluiten van een blog kan je doen door bijvoorbeeld: een samenvattende zin, een herhaling van de kernboodschap of een slotconclusie. 

Eén van mijn gebruikte websites is https://www.blogkracht.nl/schrijftips-blog/.

Actie 4:
Voor het schrijven van een blog heb ik gekozen een artikel te schrijven over de recente ontwikkelingen van het aandeel Gamestop.

Wat is er gebeurd met het Gamestop aandeel?
Tussen 13 en 27 januari steeg het aandeel van het bedrijf Gamestop met 1500%. Dit is 1 van de grootste stijgingen van een aandeel in een korte tijd ooit. Hoe kon dit gebeuren?

Door een verouderd concept daalde de afgelopen jaren het aandeel van Gamestop. Toen door Covid-19 de winkels van Gamestop moesten sluiten daalde dit tot een historisch dieptepunt. Eén aandeel was nog maar slechts tussen de $2 en $4 waard. 

De dalende koersen bleven ook bij de hedgefunds niet onopgemerkt. Enkele van hun gingen voor een groot percentage short op het aandeel. Dit houdt in dat ze aandelen lenen en ze verkopen met de verwachting dat de waarde van de gaat dalen. Voor deze lagere prijs kopen zij het aandeel terug en geven het terug aan de oorspronkelijk eigenaar. Een simpel voorbeeld is stel dat Jantje een aandeel heeft van €10 en Pietje leent dit van hem en verkoopt deze vervolgens. Als na een paar weken het aandeel nog maar €5 waard is koopt Pietje het aandeel terug en bedankt Jantje voor het lenen. Hierbij heeft Pietje een winst van €10-€5= €5. Deze gang van zaken komt veel voor en gaat vaak goed. 

Echter is het dit keer anders verlopen. Gebruikers van het sub-forum r/wallstreetbets op online platform Reddit hadden opgemerkt dat er voor meer dan 100% short was gegaan op Gamestop. Dit houd in dat er voor een groter percentage aandelen waren geleend en verkocht dan dat er eigenlijk in omloop zijn. Deze aandelen moeten op een gegeven moment ook weer teruggegeven worden aan de originele eigenaar. Dit is waar de Reddit gebruikers op hebben ingespeeld.

Zij gingen massaal aandelen kopen in de wetenschap dat de hedgefunds deze op een gegeven moment moeten opkopen. Daarnaast hielden de Reddit gebruikers de aandelen vast. Hierdoor steeg de prijs van het aandeel, immer werd de vraag van de hedgefunds steeds groter omdat zij aandelen moesten gaan teruggeven. 

Het hoogtepunt van de koers is 28 januari geweest. Toen heeft het aandeel een koers van €483 behaald. Veel van de amateur handelen ging het echter niet om de winst maar als een soort protest tegen wallstreet. Toch is de koers hard gekelderd door het verkopen van de aandelen. Half februari was één aandeel nog maar rond de $50 waard. Inmiddels is dit weer iets boven de $200.

Het plaatsgevonden fenomeen waarbij de amateur handelaren niet hun aandelen willen verkopen waarna de koers stijgt heet een short squeeze. Deze vinden bijna nooit plaats. In 2008 heeft er een plaatsgevonden waardoor Volkswagen voor korte duur het waardevolste bedrijf ter wereld was. Hierbij vond toen een stijging van 93% op een dag plaats.

Het is lastig te voorspellen wat er in de toekomst gaat gebeuren. Sinds enkele maanden is er een nieuwe CEO die het bedrijf een nieuw leven in wilt blazen. 

Actie 5:
Feedback vragen over mijn geschreven content.
Voor mijn geschreven tekst die mogelijk op stage gebruikt kon worden heb ik feedback gevraagd aan mijn stagebegeleider. Onderstaand was zijn reactie.

Prima nieuwbericht materiaal! Bij deze de feedback op de tekst:

  • Buiten dat het lente/zomer weer gaat worden en geen winter is het een informatief goede tekst met verwijzingen naar artikelen op de website.  
  • Goed dat je een oneven aantal tips geeft, dit werkt altijd beter dan een even aantal. (scheelt 20% aan clicks)   
  • Voor de leesbaarheid zou ik een enter tussen de verschillende punten plaatsen. 
  • Leg ook uit wat het product doet. Je hebt een probleem, je wil het oplossen en je moet daarom dit product gebruiken omdat …… 
  • “Door het vroeg donker worden is goede verlichting extra belangrijk.” Benadruk ook waarom goede verlichting extra belangrijk is. 

Voor een eerste poging ben ik tevreden over de feedback. In blok 4 wil ik deze vaardigheid verder verbeteren door aan de slag te gaan met de verbeterpunten.

Voor mijn tweede tekst heb ik feedback gevraagd aan Corine Jansen. Zij schrijft regelmatig blogs zowel in het Nederlands als in het Engels. Daarom leek zij mij de ideale persoon om feedback aan te vragen. Ik ontving onderstaande feedback.

  • In de titel heb je het over Gamestop maar je legt niet uit wat Gamestop is. Een andere titel zoals “Hoe Wallstreet even werd overgenomen door Amateurs” is wellicht geschikter. Dit maakt mensen nieuwschieriger.
  • Je hebt het ook over een verouderd concept. Wat was dat? Wellicht weet jou doelgroep dat, dat kan ik niet inschatten.
  • Je hebt het ook over een verouderd concept. Wat was dat? Wellicht weet jou doelgroep dat, dat kan ik niet inschatten.
  • Ik mis tussenkopjes omdat er zoveel speelt.
  • Je rond het blog goed af met de komst van de nieuwe CEO. Er kan wel eens meer komen mensen. Maar ik ben ook benieuwd of er een nieuwe CEO is vanwege de gebeurtenissen.
  • Je hebt niet beschreven hoe jij er zelf bij betrokken was. Dat kan natuurlijk heel goed omdat je niet wil dat anderen dat weten, maar een persoonlijke betrokkenheid maakt dat mensen er nog meer in duiken. In dit geval snap ik je keuze heel goed. 
  • Het moeilijke van een blog als je het specifiek voor een doelgroep schrijft, zo is mijn ervaring, is dat ik soms vergeet dat zij niet weten wat ik al weet. Ik vergeet dan de lezer mee te nemen in mijn tekst omdat het in mijn hoofd al duidelijk is.

Deze feedback is absoluut nuttig en zal ik meenemen naar blok 4.

Mijn groei in dit leerdoel
Met het schrijven van content had ik helemaal geen ervaring. Nadat bij mijn stagegesprek dit als één van de werkzaamheden was besloten wilde ik dit graag gaan oefenen. Ik heb beide geschreven artikelen nog laten checken door iemand die hier verstand van heeft. Deze feedback was positief. De teksten zijn compleet en de eerste commerciële tekst bevat hyperlinks naar productpagina’s. Mijn vaardigheden in het schrijven van content zijn dus vooruit gegaan. Wat voor mij goed werkte was dat ik bezig was met schrijven over onderwerpen die ik leuk vind. Als ik nieuwe teksten schrijf ga ik als de mogelijkheid er is dit vasthouden. Er was niks wat slecht beviel bij dit leerdoel.