Reflectie

Het volgen van een online marketing cursus van Google.
Het behalen van de eindtoets van de cursus was lastiger dan ik had verwacht en is mij ook niet bij de eerste poging gelukt. Uiteindelijk heb ik de cursus afgerond met een score van 95%. Hiervan heb ik een certificaat ontvangen. Ik heb de cursus in 37 uur afgerond. Dat is sneller dan de 3 uur die Google zelf voorschrijft.

Mijn belangrijkste learnings van de cursus zijn:
1. Hoe je gevonden wordt doormiddel van zoekwoorden.


Het is belangrijk om rekening te houden met ‘keywords’ dit zijn woorden waar veel opgezocht wordt. Voor het vinden van keywords zijn verschillenden tools te vinden op het internet. Door het toepassen van deze keywords wordt je website zal je vaker gevonden worden in de zoekresultaten van zoekmachines. Dit maakt deel uit van search engine optimalisation, ook wel seo genoemd. Het voordeel van een hoge positie is meer bezoekers op de website. Deze toename van bezoekers kan ook tot een toename van omzet lijden.

2. Het inzicht krijgen in hoe sociale media je bedrijf kunnen helpen.

Afgelopen jaren is het gebruik van sociale media hard gestegen en hebben ook steeds meer bedrijven sociale media gevonden. Dit heeft natuurlijk een reden. (Potentiele) klanten kunnen je gaan volgen op sociale media omdat ze het interessant vinden wat een bedrijf doet. Hierdoor ontstaat er binding tussen de klant en het bedrijf. Daarnaast kunnen nieuwe klanten geïntroduceerd worden bij jouw bedrijf via advertenties op sociale media. Doordat deze klanten kennismaken met jouw bedrijf kan de omzet stijgen als ze overgaan tot een koop.

3. De werking van online advertenties.

Er zijn veel soorten online advertenties van sea tot advertenties op sociale media. In dit geval heb ik mij gericht op de sea. Dit zijn de bovenste resultaten bij Google waar advertentie boven staat. Hiervoor betaal je Google. Echter krijg je in ruil daarvoor de bovenste of een van de bovenste plekken in de zoekresultaten als er meerde betalende websites zijn. De prijs van de plek bovenaan de ranglijst is afhankelijk van het zoekwoord. Bij een woord met een hoog volume is deze prijs hoger dan bij een woord of woorden met een laag volume. Het voordeel is dat iedereen die op het betaalde zoekwoord zoekt direct jouw website ziet staan.

Mijn groei in dit leerdoel
Voordat ik met dit leerdoel begon in blok 2 had ik weinig tot geen verstand van online marketing. Nu na twee blokken ben ik op het niveau dat ik voor een bedrijf op een laag niveau waardevol zou kunnen zijn. Het behalen van het certificaat van Google is hier het bewijs van. De Google cursus is ook waar ik het meest aan heb gehad dit leerdoel doordat deze zo compleet is. Het werken met de Google cursus vond ik erg prettig. Na elke theorie blok waren er direct 4 of 5 overhorende vragen. In blok 4 zou ik graag op een zelfde manier verder gaan met mijn kennis vergroten. Er was niks wat slecht beviel.

Mijn certificaat