Actie 1

Het volgen van drie verschillende Google Ads cursussen.

Gedurende de eerste actie van het leerdoel ga ik een basis voor mijn kennis over Google Ads opbouwen. Google heeft hun eigen platform waar zijn gratis cursussen op aanbieden. Dit is Google Skillshop. Binnen het platform zijn er voor verschillende onderwerpen cursussen waaronder Ads. 

Om een brede basis te ontwikkelen heb ik gekozen voor drie verschillende onderwerpen binnen Google Ads. 

De eerste cursus waarvoor een ik certificaat heb behaald is. ‘Google Ads Measurement’. Bij deze cursus draaide het om het meten en optimaliseren van advertenties.

Dit vertaalde zich in:

  • Marketing doelen omzetten in meetbare acties.
  • Verschillende acties koppelen aan een vorm van tracking waardoor resultaten meetbaar zijn. 
  • Het lezen van gemaakte conversies.
  • Conversies optimaliseren.
  • De verschillende attributiemodellen die Google aanbiedt.

Voor de tweede cursus ben ik mijzelf gaan verdiepen in de AI-mogelijkheden die Google Ads heeft. Ik vind de ontwikkelingen van AI interessant en was benieuwd in welke vorm deze in Google Ads toegepast wordt.

De AI van Google kan veel taken van de marketeer overnemen. Van de zoekwoorden aan het begin van het creëren van de campagne tot en met het instellen van een budget aan het einde van de campagne.

Binnen de campagne was veel aandacht voor de Performance Max campagnes van Google Ads. Dit is een AI-gestuurd advertentietype waarmee via één campagne alle mogelijke advertentie types gecombineerd worden.

Bij de derde cursus ging ik weer terug naar het traditionele instel werk voor een marketeer. In tegenstelling tot de eerste twee cursussen verliet ik de data en was de cursus gefocust op het creatieve aspect binnen Google Ads. Dit hield in dat i.p.v. de populaire search advertisements de mogelijkheden van: video-, display- en appcampagnes werden getoond. Doormiddel van casussen werden en voorbeelden getoond van situaties en bedrijven met de mogelijkheden waarin Google Ads kan helpen. Ook simpele kennis zoals de drie foto verhoudingen die Google ondersteunt kwamen aan bod.

Reflectie
De cursussen van Google zijn naar mijn mening een aanrader voor iedereen die meer over Google Ads wilt leren. De cursussen zijn in het Nederlands beschikbaar en op verschillende niveau’s. De cursus over de AI-mogelijkheden sprak mij persoonlijk het meest aan. De eerste cursus over de resultaten van campagnes was daarentegen het nuttigst. Zonder deze kennis kan je van alles in Google Ads creëren, maar je zal niet begrijpen wat er gebeurt met veel verspild budget als gevolg.