Boeken

Gedurende dit semester ben ik mij verder gaan inlezen in het ondernemerschap. Hierbij heb ik gekozen voor twee boeken met hele andere invalsboeken. Het eerste boek is ‘Jouw contentplan op een bierviltje’ van Bas Hakker en het tweede boek is de internationale bestseller ‘De Lean Startup’ van Eric Ries

Jouw contentplan op een bierviltje.

Toen ik het boek online zag kwam de naam van de auteur mij bekend voor. Na enige research werd mij duidelijk hoe dit kwam. Een tijd geleden is de auteur samen met oud NAC trainer Robbert Maaskant een podcast gestart genaamd FC mediacircus. Als student zijnde die elke week drie podcasts over NAC luistert was ik met de FC mediacircus podcast ook bekend.

Het boek gaat er over hoe je doormiddel van content je klanten kan bedienen. Dit kan zijn doormiddel van blogs tot podcasts. Zoals de titel doet vermoeden speelt het bierviltje een centrale rol in het boek. De auteur wilt namelijk duidelijk maken dat je contentplan helemaal niet uitgebreid hoeft te zijn. Het zou zelfs op één bier viltje passen.

Allereerst deel je het bierviltje door twee. Dan ga je de bovenste helft invullen, hierop schrijf je de: purpose, doelgroep en doelstelling. Ten slotte schrijf je op de onderste helft je mediamix en verdienmodel. De hoofdstukken van het boek houden de stappen die je moet volgen aan afgewisseld met enige cases.

Ik vond het een leuk en makkelijk te lezen boek wat ik anderen ook zou aanraden.

De lean startup

Ik kwam dit boek tegen toen ik online aan het zoeken was naar boeken over ondernemerschap. Het zou gaan over het opstarten van een startup met zo min mogelijk financiële middelen. Dit onderwerp sprak mij dan ook erg aan. Echter viel het boek zelf mij nogal tegen. De auteur lijkt behoorlijk trots te zijn op zijn eigen behaalde successen en het boek bestaat vooral uit lange tekst zonder alinea’s waar lastig doorheen te komen is.

De lean startup werkt doormiddel van een principe met vijf principes.

  1. Ondernemers zijn overal.
    Hierbij draait het om het geven van ruimte aan werknemers van je bedrijf zodat ze kunnen experimenten en ontwikkelen. Dit zou de betrokkenheid van je werknemers vergroten.
  2. Ondernemerschap is management.
    Hierover schijft de auteur dat je zo flexibel mogelijk moet zijn.
  3. Gevalideerd leren
    Je moet durven experimenteren met je product. Hierdoor zal je er achter komen wat een klant echt wilt en wat de succesvolste versie van je product zal zijn.
  4. Innovatieve boekhouding
    Als start-up met weinig financiële middelen moet je een zeer precieze boekhouding bijhouden. Hierbij moet de hoeveelheid geleerde kennis op een innovatie de maatstaf zijn.
  5. Bouwen-meten-leren
    Het is onverstandig om veel geld in de eerste versie van je product te stoppen. Inplaats daarvan moet je de cyclus van het bouwen-meten-leren meerdere keren herhalen. Dit resulteert in het feit dat je pas een grote som geld zal investeren in een succesvollere versie van je product dan de eerste versie.